Op school
Voor docenten, juffen en meesters is nystagmus vaak iets dat ze niet kennen. Hieronder een aantal tips voor docenten, juffen en meesters op school.
- Moedig de leerling aan duidelijk te maken waar hij/zi jbehoefte aan heeft, hoewel er voor gewaakt moet worden niet onnodig en overdreven veel nadruk op de handicap te legge.n
- Zorg dat de leerling eigen boeken of werk heeft. Samen werken is moeilijk. Zorg voor papieren kopieen van overhead sheets.
- Vergroot materiaal helpt vaak, hoewel een sterk contrast soms genoeg is. Werkboeken met mat papier, verschillende kleuren en veel afstand tussen de regels is het prettigst. Woorden en zinnen met alleen maar hoofdletters zijn slecht leesbaar.
- Zoek met de leerling samen de beste plaats in de klas. Vaak is dat dichtbij het bord, soms iets opzij ervan. Alles wat getoond wordt, zou dichtbij gehouden moeten worden.
- Accepteer dat voorwerpen dichtbij de ogen gehouden worden, met het hoofd schuin. Accepteer ook andere lichaamshoudingen, als die beter zien bevorderen.
- Zorg voor visuele hulpmiddelen in de buurt, zodat hij/zij daar gemakkelijk bij kan als hij denkt dat dit nuttig is.
- Accepteer een pet, hoed of zonneklep bij heel scherp licht.
- Lees hardop wat je op het bord schrijft en beschrijf evt. diagrammen.
- Geef voldoende tijd om taken af te krijgen en materialen te bestuderen.
- Goede verlichting is essentieel. De lichtbron moet achter de leerling zijn en gericht op het te bekijken voorwerp. Matte oppervlakken van muren, bord en papier voorkomen hinderlijke reflectie van het licht.
- Gebruik sterke kleurcontrasten tussen de achtergrond en letters/figuren/lijnen. Ze moeten ook ver uit elkaar staan.
- Om de tekst goed te volgen kan de leerling een leeslineaal gebruiken of met een vinger de tekst bijwijzen
- In een spel zal het voor deze leerling moeilijk zijn snelle balbewegingen te volgen.
Deze informatie is vertaald vanuit het Engels door Els Cornax en is geschreven door het Nystagmus Network (www.nystagmusnet.org).